امسال شانزدهمین نمایشگاه بینالمللی گردشگری و صنایع وابسته تهران در حالی برگزار میشود که بعد از دوره دو سال کرونایی، صنعت گردشگری کشور به بازیابی خود پرداخته و یک سالی است که امورات و رویدادهای متعارف آن به سیاق سابق و با انگیزهای مضاعف روند خود را در پیش گرفته است.
اصولا نمایشگاهها اگر در زمان و مکان ثابت و بهصورت مداوم و با پشتوانه علمی، برنامهریزی دقیق و طرح محتوای علم روزآمد برگزار شوند به مرور اثرگذاری آنها هویدا خواهد شد و اینگونه است که برگزاری مداوم و منظم این نمایشگاه، آن را به مهمترین و بزرگترین رویداد گردشگری کشور بدل کرده و کانون توجهات صنوف و فعالان حوزه اقتصاد گردشگری است.
گستردگی مساحت کشورمان و تنوع و تکثر فرهنگی، تاریخی، جاذبهها و مقاصد پرشمار، نیاز به برگزاری چنین نمایشگاه متمرکزی را ایجاب میکرد، در واقع متروپلی مانند تهران که حداقل 10 درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است و مصدر و مرجع اخبار و اطلاعات، تصمیمگیریها و رویدادهای فرهنگی اجتماعی بوده بهترین مکانی است که بتوان آلبومی از جاذبههای گردشگری گستره ایران زمین را در معرض دیدگان حقیقی و مجازی قرار داد.
با وجود گستردگی همگانی انواع و اقسام شبکههای اطلاعرسانی مجازی، اهمیت و اثرگذاری این نمایشگاه نه تنها کمرنگ نشده بلکه افزونتر و مهمتر نیز شده است، در عصری که انواع گروهها و کانالهای مجازی اخبار و اطلاعات پراکنده و گاهی بدون سند به مخاطبان ارائه میدهند، این گردهمایی ملی، مرجعی کاملا معتبر برای ارائه اطلاعات دست اول برای اصحاب رسانه به شمار میآید.
از سویی دیگر، در فرصت چند روزه برگزاری آن، مدیران و کارشناسان و متخصصان دستگاههای اجرایی ذیربط، از همه نقاط کشور یک جا در دسترس هستند و شهروندان میتوانند به دور از بورکراسیهای رایح اداری، ارتباط مستقیم با مسئولان و کارشناسان امر داشته باشند.
زمان برگزاری نمایشگاه نیز که در اوایل نیمه دوم زمستان است از مزیتهای آن به شمار میرود، معمولا در این وقت از سال جنب و جوش سفر در کشورمان کمتر میشود و از آنجایی که به پایان سال هم نزدیکتر میشویم لذا بهترین فرصت برای گردهمایی تخصصی با هدف بازشناسی، معرفی و برنامهریزی در حوزه گردشگری برای سال آتی است.
اجتماع بزرگ و چند روزه فعالان گردشگری کشور اعم از هتلداران، تور لیدرها، دفاتر خدمات مسافرتی، کارشناسان و صاحبنظران، این فرصت طلایی را فراهم میآورد که کشورمان را هم برای هموطنان و هم برای مهمانان خارجی بیشتر و بهتر معرفی بکنیم.
ایران کشور پهناوری با استانها و شهرهای پرتعداد است که هرکدام به نوبه خود جاذبههای ارزشمند تاریخی، طبیعی و فرهنگی زیادی را دارند، استان آذربایجان غربی به مرکزیت ارومیه از جمله این مناطق است که متاسفانه از بعد گردشگری داخلی و جذب سرمایهگذاری کمتر مورد توجه قرار گرفته با وجود اینکه همه ظرفیتهای لازم را نیز داراست.
نمایشگاههای ملی و بینالمللی این چنینی فرصتی است برای جلب توجه گروههای رسانه، سرمایهگذاران، برنامهریزان و فعالان گردشگری ملی و خارجی تا با فرصتهای سرمایهگذاری و جلب توریست در اقصی نقاط شهرهای کشور آشنا شوند.
قطعا با تداوم این رویدادها و مهمتر از آن با برنامهریزیهای میانمدت و بلندمدت و اجرای صادقانه و دقیق آن، دور نیست آن روزی که میهن دوست داشتنیمان به قطب گردشگری غرب آسیا تبدیل شود.
انتهای پیام/